This is not an ADs ^^

Friday, April 11, 2014

yoku merepek psl TZM pada hari ini



1. Oleh kerana boring2 dan blm mengantuk...maka....sy tfikir utk kc tukar charging system moto kt dari magneto pg alternator.. Why? pernah ka terfikir knpa tu motor2 mcm NSR atau FXR wiring lampu dorg direct pg bateri manakala tzm punya dari magneto. Klu ikut dari diagram wiring moto kita, wayar lampu dia tap pg magneto yang mana kc keluar AC.Knpa xtap pg bateri saja? Sebab kita pnya charging system guna magneto untuk kc hasil elektrik/current yang mana magneto kurang efisien untuk mencaj balik bateri klu guna direct pg lampu. silap2 servo trus nda jalan. berbanding klu guna alternator..mcm kereta la tp xsilap klu motor dia guna permenant magnet juga..permenant magnet alternator lebih efisien klu carging bateri dlm keadaan low rpm(current dia tinggi)..jadi kc idle dia suda memadai utk kc caj bateri dia kot?downside alternator ni klu bateri dia dead mmg xbuli start langsung la..xpasti la klu moto mcm mna..possibility tuk convert pd moto kt? mungkin boleh klu ada 1 moto tz utk diprojek n bahan yang cukup..klu dpt convert maka kt akan dpt faedah.....lampu lg terang n boleh direct bateri...bateri kt nda mudah weak..electrical system spt pv n cdi sentiasa mantap...dll kot? hahaha

2..YCLS..knpa dorg buang? dlu sy pn dkt mau buang tu ycls..nasip nda jadi buang. klu cdi ori dia ada function untuk control ycls ikut rpm. tp setelah sekian lama pakai ni ycls, mcm ni ycls controller dr cdi constant jak dia pnya on/off..mcm xikut rpm jak..fungsi ycls ni sbnarnya menyekat kemasukan 2t ke dlm intake. klu ori cdi dia tutup 6 saat buka 2 saat n seterusnya.knpa slalu yg pki ycls ni blh jem? klu kmu buka tu 'do not remove' atau ycls akan ada 1 besi d dalam yg dikawal oleh caj elektrik. bila ada caj elektrik, ni besi akan naik n bila xda dia akan turun. bila besi ni naik, dia tutup lubang pg msk intake n 2t akan masuk balik dlm tangki. ni besi yg biasanya akan stuck dan membuatkan xda aliran 2t masuk ke dalam intake n seterusnya jem...ini boleh dihindari dengan membuat fail-safe punya sambungan. biar 2t lebih sikit jgn jak jem.

3..minyak enjin 4t vs minyak 2t..klu mesin 4t biasanya kt akan beli minyak yang mahal..sebab apa?itu minyak akan pg dinding blox tuk kc lincir/sejuk piston/ring. tp pada tz, ni minyak 4t akan pg area2 gear, bearing, clutch n dia xakan pg piston kecuali oilseal sudah bocor la.haha..4t ni dlm 2stroke blh la tukar 2x setahun xsilap..ada yg 8000km baru tukar..jgn jak pakai yg ada friction modifier(kereta punya)..sebab ini akan bg kesan sma kt pnya wet clutch. 2 stroke ni 2t yg plg penting..jgn jak pki 2t bwh rm5 1liter sdh..hehe...new piston n ring pantang 100km kot? blox baru dlm 1000km..xpasti pula klu conrod bearing baru?

4. setting carb? yoku pn sebenarnya xpandai jg setting carb..bertaun2 belajar setting nda jg dpt yg cun2..mcm mana kamu tau carb kmu perlu jetting sdh? bila moto kmu nda dpt setting sdh..berabis tutup berabis buka lubang angin..cm 2 jg..maka kmu perlu jetting sdh 2..apaka 2 jetting? jetting ni melibatkan penukaran jet2 dlm carb. slow jet/pilot jet n main jet slalu kna tukar. setting yg mantap adalah bukaan angin dia 1 1/2 nda kira la apa pilot jet dia pki. untuk mula setting, kt akan mula dgn pilot jet dlu..pilot jet ni pada low rpm/pickup..dpt sdh jetting lawa dlm bukaan angin kurang dpd 2 pusingan atau lebih dari .5 pusingan maka boleh laa bertukar kepada main jet..main jet pula kena main ngan warna plug..main jet ni dari mid ke max pnya rpm..dpt warna coklet gelap mantap sdh 2...pas tu tgk pula mid dia..mid klu ada semput2 biasanya minyak lebih..bagi naik pg atas tu takuk jarum..klu lebih lg naik lg..klu msh lebih pas naik kc turun ckit tu mainjet..balik tengah tu takuk jarum..dan mcm 2 la..plg sandi ni mau angkat tu tank..celako btl..klu fulltank lg..d sana la kmu memaki2 klu perut lapar..wakakak..setting angin adalah berbeza mengikut cuaca n mengikut ketinggian paras laut.. kenapa? itu adalah mengikut berapa bnyk oksigen dalam udara..jgn float level kena set balik pg stended..

5. reed valve... reed valve klu ikut teori dia..dia membenarkan minyak masuk dlm enjin one way..mksdnya masuk jak..kuar pg carb xboleh..hehe..cek2 bacaan reed valve kmu pnya stopper ka xsilap 2..itu pn ada dia pnya ukuran max tu.sy pnya dlu sy tukul jak balik kc jd stended pnya ukuran

6. mau cek bateri klu caging ka nda? sinang jak ba 2..ambik multitester...set scale dia pg 20DC..kc kana tu dia pnya probe..merah positif n hitam negatif..rem moto kmu spi 5k rpm. klu dia naik pg 13v caging la dia 2. klu nda naik..alamat rectifier mau ganti atau charging coil d magneto dia sdh kong..

7. pawer valve..setting power valve senang shaa...itu lubang d atas tu pulley kc kna lubang d blok..pas tu kc ketat dia pnya kabel..sinang karaja..

cukupla merepek pada hari ini.......

2 comments:

  1. ssh jga mau bljr ne bro lau main baca jak x prtikl ahaha

    ReplyDelete
  2. mmg bro..teori kna ada dlu utk faham..kemudian praktikal utk pgalaman..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...